2016 m. liepos 11 d., pirmadienis

Daugiau gamtos. Kipras 2016. V dalis

Sausio 28 d.

Šios dienos maršrutas atrodė štai taip:

Tik nereikėtų tikėti laiko nuoroda. Na, su kokiu džipu gal ir pavyktų tiek laiko užtrukti kelyje, bet su mūsų išsinuomota maža ekonominės klasės mašinyte, mes vieną trumpą atkarpėlę važiavome labai lėtai ir ilgai :D Bet apie viską iš pradžių.

2016 m. gegužės 3 d., antradienis

Katės, Antika, Viduramžiai, Afroditė. Kipras 2016. IV dalis.

III dalis. Sniegas Kipre.
 Sausio 27 d.
Ilgai nesnaudę, išsikraustėme iš vienos nakties prieglobsčio. Išvažiavome palei pietinę Kipro pakrantę į vakarus. Tikslų turime nemažai, kuriuos pakeliui ir įgyvendinsime.
Šios dienos maršrutas atrodė štai taip:

Pirmiausia sustojome Limasolio centre, valandą pavaikščiojome pagrindines senamiesčio gatveles, prisilietėm prie viduramžių pilies (XIV a.), kurioje yra įrengtas Kipro Viduramžių muziejus. Senamiestyje nusipirkom keletą suvenyrų.

Toliau važiavome į Akrotiri pusiasalį. Pakeliui pravažiavome karinę bazę, kurioje vėlgi įspėjami ženklai, kad draudžiama sustoti bei fotografuoti. Taip cykiai "ausis suglaudę" ir pravažiuojame :D sustojome pievoje, kur matyti įdomios antenos, bei kito Kipro salos druskos ežero peizažas. Tolumoje matėsi mažyčiai šviesiai rožiniai taškeliai - flamingai. Čia taip pat kažkada buvo jūros dalis, įlanka, o šiandien yra druskingas ežeras, jame flamingai maitinasi įvairiais jūros gyviais.

2016 m. vasario 20 d., šeštadienis

Sniegas Kipre. 2016. III dalis

Sausio 26 d.

Anksti ryte susipakavome visus savo daiktus ir išvažiavome. Į Larnaką sugrįšime tik paskutinei nakčiai prieš skrydį namo. Kitas naktis nakvosime kitose salos vietose. Tad šiandienos tikslas - pravažiuoti Troodos kalnais ir nusileisti Limasolyje, kur esame užsisakę nakvynę apartamentuose vienai nakčiai.

Užvakar 'susipažinome' su Agia Napos akveduku, o Larnakoje, netoli Druskos ežero ir ne taip toli nuo mūsų išsinuomotų apartamentų, yra štai toks akvedukas:

Į Troodos kalnų masyvą pasiūliau įvažiuoti iš šiaurinės pusės. Mūsų maršrutas atrodė štai taip:

Kodėl ne per apačią? Todėl, kad nereiktų tuo pačiu keliu važiuoti tą pačią dieną, nusprendėme, kad taip daugiau pamatysime :) o ir tolimiausią objektą, iki kurio veda serpantinai, pasieksime dar nepavargę.

Įvažiavus į kalnus mus pasitiko štai toks netikėtumas:

Prakiurusi vandentiekio žarna, purškia vandenį į medį, o ant medžio štai tokie varvekliai darosi.

Pakeliui užsukome į kalnų kaimelį Oikos. O 'oikos' reiškia - namas, būstas :) Bet ilgai čia neužsibuvome.

Kaimelio laikrodis rodė du skirtingus laikus ir nė vienas teisingai, dėl jo net susimėčiau dėl Kipro laiko, ir iki pat skrydžio dienos išvakarių nebuvau tikra, kad čia tikrai ta pati laiko juosta, kaip ir Lietuvoje :D

Toliau važiuojame link Kiko (Kykkos) vienuolyno. Pakeliui sniegas ir palmės

Apie 11 val. jau buvome prie Kiko vienuolyno. Tai turtingiausias ir žymiausias Kipro vienuolynas, labai puošnus, ir šiuo metu veikiantis. Kai mes atvykome buvo labai tylu, o kažkuriose patalpose, kur turistams įėjimas draudžiamas, vyko kažkokios paskaitos ar kitokie užsiėmimai.

Užėjome į vienuolyno bažnyčią, altorius spindi auksu. Bažnytėlė garsi tuo, kad čia, altoriuje saugomas mergelės Marijos paveikslas, kurį nutapė pats evangelistas Lukas. Mums jau beišeinant, į bažnyčią užėjo maža grupelė turistų su gidu, tad jam baigus greitakalbę, jo ir užklausiau - tai kur yra tas žymusis paveikslas? - jis parodė - tai ten, altoriuj, per vidurį. - sakau - bet jis uždengtas? jo negalima pamatyti? - Tai jis visiškai suprantamai pritarė, sako - taip, bet užtai jį galima pabučiuoti (!). Sukėlė man šypseną :D

Ir iš tikrųjų, tikintieji eina pro altorių nuo vieno šono, pabučiuoja paveikslą, maldelę sukalba, tada prie kitos ikonos ir taip iki kito šono. Pirmą kartą matau tokią tradiciją, bet čia turbūt ortodoksiška, tiesiog anksčiau su tuo nesusidūrus.

Pasirodo į tą įžymiąją mergelės Marijos ikoną niekada nežiūrima, nes tikima, kad dėl to galima susilaukti bausmės, todėl ikona beveik visą laiką yra uždengta.

Po to išgirdau, kaip gidas savo turistams paminėjo, kad šone yra Šventųjų tam tikrų kūno dalių 'saugykla', ir paminėjo, kad visi vienuolynai tai turi. Man vėlgi buvo naujiena, pirmą kartą sužinojau, kad šventųjų kūno dalys saugomos paauksuotose dėžutėse, truputėlį atidengta - matosi kaulo dalis, šalia įrašai - kieno tai. Kai kuriose dėžutėse - kaukolių dalys, kitose - žandikauliai, bet daugiausia tai rankos. brrr...

Važiuojam apsnigtais kalnų keliais toliau. Stabtelime gražesnėje vietoje.

Labai norime užvažiuoti į Olimpo kalną - tai pati aukščiausia Kipro salos vieta.
Prodromos kaimelyje pamatome ženklą, kad rekomenduojamos grandinės ant padangų. Bet mes tai jų neturim. Ir iš pradžių kelias neatrodo toks jau ir neįvažiuojamas. Optimistiškai važiuojam aukštyn, kelias snieguotas. Kai kur net mūsų plikos padangos neįkabina, praslysta. Mes išlipam, mašina palengvėja, kažkiek pavažiuoja, kažkiek pastumiam, paskui vėl sulipam į mašiniuką, po to vėl neįkanda mūsų ratai kelio, vėl išlipam. Taip sukorėm apie 5 km. Ir likus tik 2-3 kilometrams iki viršūnės, pamatėme, kokį dar statų kelią reikės įveikti, ir supasavome... Dar kaip tik pravažiavo sniego valytuvas. Dar pamėginome labiau pravalytu keliu pavažiuoti, tačiau mašiniukas nė iš vietos. Ne visiems buvo lengva lipti į įkalnę. Tiesiog nebuvome tam pasiruošę. Gaila gaila, bet teko apsisukti..

Pasigrožėjome apsnigta Olimpo kalno gamta.

Gerai, kad tai ne vienintelis kelias. Iš Prodromos eina dar pora kelių, kuriais galima nusileisti į kitą Troodos kalnų pusę.
Nusileidę už Pano Platres pasukome link Milomeris krioklio. Čia keliukas irgi atrodė įdomus, vis dar tarpais su sniegu, ir kelio danga išraižyta, kad būtų mažesnė paslydimo galimybė. Keliukas nubarstytas nuo kalno byrančiais akmenukais. Sėkmingai privažiavome. Iki krioklio dar reikia nusileisti įrengtais laiptais.

O čia mūsų ketveriukės pirmasis 'selfis' :)

Toliau važiuojame/leidžiamės link pakrantės. Atvykstame į Limasolį. Prie mūsų hotelio auga bananai :D ir citrinos. Kontrastas po snieguotos dienos :)

Apartamentai prie judrios gatvės. Naktį girdėsime greitai pravažiuojančias mašinas.

Tačiau visai netoli ir paplūdimys, tad vakarą praleidžiame vaikštinėdami Viduržemio jūros pakrante. Užmatėme ir besimaudančių jūroje :)

Ir dienos užbaigimui apsilankome vietinėje kebabinėje :)

IV dalis: Katės, Antika, Viduramžiai, Afroditė.

2016 m. vasario 19 d., penktadienis

Turkiškasis Kipras. 2016. II dalis.

Sausio 25-oji diena.

Vykstame į Lefkosiją. Dar važiuojant graikiškoje dalyje link sostinės, priekyje kelio, tolumoje, nuo kalno "šviečia" turkų vėliava išguldyta. Netgi cielos dvi - viena balta, kita turėtų būti raudona, bet šiuo metu ryškiai matosi tik balta. Tarsi turkai pliką užpakalį rodytų graikiškiems kipriečiams :D atrodo taip nekultūringai.. :)

Norint vykti į turkų okupuotą Kipro dalį reikalingas asmens dokumentas - pasas, kadangi pasus turime tik aš su Linu, atvažiavę į padalintąją Kipro sostinę Nikosiją arba Lefkosiją, palikom Giedrių su Jūrate leisti laiką graikiškoje miesto dalyje.

Vėliau jie autobusu vyko į Larnaką.

O mes pervažiuojame pasienio punktą, nuskenuoja mūsų pasus, susimokame turkams 20 eurų automobilio draudimą. Sklando gandai, kad jei būsi kaltas autoįvykio metu, tai draudimas neapmokės tavo padarytos žalos. Bet gi taip ir yra visuose įprastuose draudimuose - kažkam žalą padarei, tas draudimas ją ir apmokės, o kad sau žala - tai pats moki. Lygiai kaip ir graikiškoj daly - apsidraudi, bet jei žalą padarai tam nuomotam automobiliui, tai iš tavęs ir išskaičiuos. Taip, kad viskas čia tvarkoj su tais draudimais. Beje, šis draudimas galiotų trim dienom, bet mūsų planas tik šiandien, ir mūsų kelionė tęsiasi turkiškajame Kipre.

Paveiksle matyti mūsų apytikslis maršrutas. Nerodau google maps maršruto, kadangi tais keliais, kuriais mes važiavome, ir kuriais tik galima pervažiuoti sieną, google kažkodėl nežino, ir nurodo kitus kelius. Tai labai svarbu žinoti norint automobiliu kirsti sieną. Kur galima kirsti sieną automobiliu į vieną ar į kitą pusę, galima sužinoti štai čia.

Pirmas mūsų lankomas objektas - tai Šv. Hilariono pilis. Tai yra pagrindinė Kipro pilis su labai įdomia architektūra. Tai viena iš pilių, pastatytų ant aukščiausių viršūnių, skirtų apsisaugoti nuo arabų puolimų, kurie su pertraukomis vyko nuo VII iki X amžiaus. Man padarė įspūdį, kad tai pilis pastatyta kalne, ne šiaip ant kalno vienas statinys, bet kalno šlaite tai vienur tai kitur įvairios paskirties patalpos ar pastatai:

Pilį sudaro trys dalys, kurios yra pastatytos trijuose skirtinguose lygiuose, t.y. skirtinguose aukščiuose.
Pirma dalis buvo skirta kareiviams ir pilies darbuotojams, čia buvo vandens cisternos, arklidės ir kiti pastatai.

Antra pilies dalis susideda iš bažnyčios, karališkųjų apartamentų, salės, virtuvės, cisternų, maisto sandėlių, viduramžiškų tualetų ir kambarių, kurie priklausė - 'piliečiams'. Virtuvė su krosnimi ir cisternom buvo vidiniame sode tarp dviejų kalno viršūnių, o vakariniame kalno šlaite - buvo karališkieji kambariai su gotiško stiliaus langais.

Į trečią pilies dalį lipama kalno taku - laiptais iš vidinio sodo ir pasiekiama kalno ketera, kurioje yra ir aukščiausia kalno viršūnė ir princo Jono bokštas. Jono bokštas yra atskirtas. Kipro karalius Petras I turėjo brolį Joną, kuris čia su savo šeima gyvendamas saugojosi nuo genujiečių puolimų. Yra tokia tragiška legenda, kad princas Jonas patikėjo Karalienės Elenos melu, jog ištikimi bulgarų prekeiviai rezgė prieš princą sąmokslą. Jonas dėl to labai nuliūdo, jis kvietėsi sargybinius po vieną į aukščiausią pilies vietą ir išmetė juos per langą...

Mes į tą bokštą nėjome. Tačiau  lipome į kalno viršūnę - aukščiausią pilies vietą - 732 m virš jūros lygio, iš kurios atsiveria nuostabus vaizdas.

Pilis buvo apleista 1489 metais, kuomet Kiprą užėmė venecijiečiai.

Aplankę įdomią pilį, nusileidome į pakrantę, į nuo pilies žemai matytą miestą Girne (Kirenija). Čia mus pasitiko labai stiprus vėjas nuo jūros, kuris šiaušė dideles bangas, purslus vertė per apsauginį molą.

Vėjo genami apibėgome aplink pilį. Į vidų nėjome, nes vaizdų gražių jau nuo Hilarion pilies prisižiūrėjome :)
Turbūt stiprus vėjas įtakojo šio dailaus uostelio apmirimą :) Geru oru tikriausiai visa įlankėlė klega nuo turistų ir užeigų darbuotojų. :)

Kitas objektas, kurį norime pamatyti - netoli Kirenijos, ant kalno įsikūręs Belapais vienuolynas, o tiksliau - jo griuvėsiai.

Belapais (Taikos) vienuolynas - tai vienas gražiausių gotikos pastatų artimuosiuose rytuose, statytas XII-XIII a. Pirmieji žinomi vienuoliai, kurie čia atsikėlė - Augustiniečiai, kurie bėgo iš Jeruzalės, kai ją 1187 m. užėmė musulmonai arabai. XVI a. Kiprą užkariavus Osmanams, vienuoliai buvo išvaryti o pastatas atiduotas Graikų ortodoksų bažnyčiai.

Po viena iš šiaurinių arkų yra du romėnų sarkofagai, kurie seniau buvo naudojami kaip lavabo, t.y. praustuvė - tikintiesiems apsiprausti.

Kitas šios dienos tikslas - apleistas ir saugomas negyvenamas miestas Voroša. Tiesa, į jį neįeisim, bet bent iš išorės pamatysim. Tad vykstame vaizdinga šiaurine Kipro pakrante į rytus ir kai jau manysim, kad norim sukti piečiau, tada ir pasuksim :)

Jau visai netoli Famagustos (arba turkiškai Gazimagusos) užmatėme nuorodą į "Salamis". Sukam! buvau skaičius, kad jį taip pat verta aplankyti.
Kadaise čia buvo miestas, datuojamas XI amžiumi prieš Kristaus gimimą.
Dabar čia įkurtas muziejus, į kurį galima įvažiuoti automobiliu, ir privažiavus objektą, išlipt, pasivaikščiot, ir važiuoti toliau. Bet mes nusprendėme, kad visos teritorijos neišžiūrėsime, tad apibėgsime kažkiek savomis kojomis čia pat esančius objektus.

Manoma, kad pirmieji šio miesto gyventojai čia atsikėlė iš netoliese buvusio Enkomi miesto po 1075 m. p. Kr. žemės drebėjimo. O apie VIII a. pr. Kr. Salamis buvo labai svarbus, kaip prekybos centras. Nekropolyje rasti "karališkieji" kapai, leidžia manyti, kokie turtingi buvo šio miesto žmonės tame laikotarpyje.  Tai ką mes apžiūrėjome - buvo sporto ir vonių, ar baseinų kompleksas, teatras ir romėnų vonios.

Besivystantis Salamis gana dažnai buvo griaunamas žemės drebėjimų, ypač I ir IV mūsų eros amžiuose. Ne tik gamtos katastrofos, bet ir arabų piratų puolimai nustekeno miestą. 648 metais, po dar vieno puolimo, paskutinieji gyventojai persikėlė į Arsinoe, kuri vėliau tapo Famagusta.

Man labai patiko apžiūrėti šio 3000-2000 metų senumo miesto likučius. Patiko kad nemažai išlikę - ypač teatras, kolonos, plytelės, mozaikos, viešas tualetas, vonios, baseinai, kolonų alėja. Džiaugiuosi, kad čia užsukome.

Saulei besileidžiant skubame į Famagustą, kad pamatyti tą apleistąją Vorošą, patenkančią į įdomiausių miestų-vaiduoklių sąrašą. Šiam objektui jokio gido ar vietinio lankstinuko neturėjom, tad visa surinkta informacija iš interneto.

Tad tiesiog pacituosiu kelioniumanijos pateiktą informaciją:
"1974 m. turkų pajėgoms atakuojant kurortą, dauguma vietinių kipriečių paliko savo namus, tikėdamiesi vieną dieną sugrįžti, tačiau tai buvo tik svajonė - jiems taip ir nepavyko to padaryti.
Šiandien buvusiame populiariame kurorte stūkso apleisti, tarsi sustingę laike pastatai, šviečia buvusių daugiaaukščių viešbučių langų kiaurymės, o už spygliuotos tvoros rymo turkų kariai. Tai vadinamasis Varoša kvartalas.O čia, jei įdomu dar šiek tiek apie tai.

Visas šis kvartalas yra aptvertas tvora, ir ant tvoros iškabinti plakatai, kad fotografuoti draudžiama. Tad kiek iš tolo pavyko, tiek... Pradžioje gali dar laisvai eiti pajūriu, o tie namai atitverti tvora. Šalia dar ir kažkokia kavinė veikianti. O tolėliau paėjus jau ir paplūdimiu negali eiti, užbarikaduota. Dar sakiau Linui - nufotkink dar, - o jis jau buvo pastebėjęs apsauginius karius iš savo būdelės išlindusius.

Buvo pradėję temti, tai ir šviesas susijungė.. Na, o mes šiek tiek tos paslapties pamatę ir užfiksavę, grįžome į savo mašiniuką. Dar šiek tiek vidinės įtampos buvo, kol pervažiavome iš turkiškosios į graikiškąją dalį - vėl su patikrinimais, šį kart ne tik pasų, bet ir bagažinės, ar tik ko neišvežame.. :)
Tarpe dar buvo geras kelio galas JTO kontroliuojamoje zonoje, o po to jau ramiai, vakar išbandyta autostrada iki savo laikinųjų namučių Larnakoje.

Tęsinys čia - III dalis - Kipro kalnai.

Kipras 2016. I dalis

Aprašysiu mūsų kelionės į Kiprą, 2016 m. sausio 24-31 d. įspūdžius.

Sausio 24-oji diena.

Visą naktį važiavome iš Klaipėdos į Vilniaus oro uostą, anksti ryte susėdome į lėktuvą, ir apie 9:30 val. sėkmingai nusileidome viename iš Kipro miestų - Larnakoje. Nors naktis be miego, bet kelionė juk prasideda jau dabar, tad negali bimbinėti, kai norim per 7 dienas pamatyti kuo daugiau :) . Man asmeniškai skrydis buvo labai sunkiai ištveriamas, kadangi naktį beveik nemiegojus (toks ten tas miegas autobusiuke), dorų pusryčių nepavalgius, pykino visas tris skrydžio valandas. Bet diena tik prasideda, reikia veikti :)

Na, ką gi, 9:30 val. mes jau Kipre, pradedame kelionę. Automobiliuką nuomojomės iš anksto enterprise.com, gavosi 80,86 eurai septynioms dienoms, turėjom tokias privilegijas, kaip antras vairuotojas bei stiklo ir dugno draudimas. Nieko viso to iš tikro neprireikė. Tik tiek, kad pati užsakinėjau mašiną, tad pagal nutylėjimą buvau "pirmoji vairuotoja", bet visus 1200 km suvairavo Linas :) Jam tai buvo savotiškas iššūkis - pirmą kartą važiavo su automobiliu, turinčiu automatinę pavarų dėžę, bei - pirmą kartą eismu - kairiąja puse. Aš buvau už šturmaną ir navigacijos balsą :D

Beje, autonuomos aikštelė buvo tolėliau nuo oro uosto, tad iki ten mus pavežė kompanijos autobusiukas, "meeting point'as" buvo aprašytas nuomos dokumentuose.

Tik atvykus, Kipre buvo šaltoka, apie +6 laipsnius tiktai, pūtė šaltas vėjas. Truputėlį nepasisekė. Na, bet svarbu - nelyja :) Temperatūra mūsų planų nė kiek nekeičia. Šiandienos tolimiausias tikslas - nuvažiuoti iki Cape Greco, pakeliuj aplankant įvairius objektus.

Pirmiausia prasukome pro Larnakos druskos ežerą. Kaip ir tikėjomės - flamingus pamatėme (!), tik iš labai toli.

Pasidžiaugę reginiu, važiuojame į miesto centrą, pro Larnakos senamiestį ir stabtelime prie Šv. Lozoriaus bažnyčios. Čia buvo palaidotas Larnakos vyskupas Lozorius ir vėliau jo kapo vietoje pastatyta bažnyčia, pavadinta jo vardu.
Čia atrakcija - aikštėje besibūriuojantys balandžiai :D.  Linas vaizdavo "Mozę einantį per prasiskiriančią jūrą" :D

Toliau užsukame į Nisi paplūdimį :) (matėme vieną banglentininką)

Agia Napoje (išvetus reiškia - Šventoji giria) aplankome vienuolyną. Manoma, kad jis buvo pastatytas XV amžiuje, kuomet Kiprą valdė venecijiečiai.

Papietaujame veikiančioje kavinėje.

Užsukame prie Agia Napos akveduko. Šiuo akveduku vanduo buvo tiekiamas iš kalvų prieš tai lankytam vienuolynui. Tad pastatytas buvo panašiu laiku, kaip ir vienuolynas. Akveduko aukštis varijuoja nuo 1 iki 12 metrų, ilgis - 1,3 km. Vanduo vienuolyne ištekėdavo per šerno galvą, kurią matėme prieš tai nuotraukoje, o kita atšaka buvo nukreipta į fontaną su skulptūra. 1887 rugpjūčio mėnesį fotografo padaryta nuotrauka, kurioje moteris pildo ąsočius vandeniu vienuolyne įrodo, kad iki to meto akvedukas dar buvo naudojamas.

Saulei besileidžiant skubame prie Cape Greco kyšulio. Įspūdinga uolėta, korėta pakrantė,